Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Maniek397
Kumpel
Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 3251
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń CT Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 17:17, 09 Mar 2009 Temat postu: Prototypy Fiata 126p |
|
|
Fiat 126p BOMBEL
W 1974 roku w Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych opracowano nadwozie samochodu dostawczego. W tym modelu odcięto część dachu wraz z tylnymi słupkami, a w to miejsce wstawiono bąbelkowatą nadbudówkę. Bombel był samochodem dwuosobowym o ładowności 150 kg.
[link widoczny dla zalogowanych]
Fiat 126 LONG
W rok po Bomblu w Ośrodku Badawczo Rozwojowym wykonano "malucha" wydłużonego, czyli Long. Samochód miał o 10 cm większy rozstaw osi, a tym samym i więcej miejsca dla pasażerów na tylnej kanapie. Był nieco cięższy od zwykłego PF 126p, więc moc silnika podniesiono do 19 kW.
[link widoczny dla zalogowanych]
Fiat 126 KOMBI
W 1975 roku konstruktorzy z Bielska przystąpili do prac nad "maluchem" kombi. Powiększono rozstaw osi o 10 cm i zwis tylny o 7 cm. Aby uzyskać płaską podłogę z tyłu, przebudowie uległ cały przedział silnikowy. Jednostka napędowa o pojemności powiększonej do 652 cm³ została przystosowana do pracy w układzie poziomym, do czego potrzebna była dmuchawa. W efekcie bagażnik miał 1 m³ pojemności pod dach. Doszły też trzecie drzwi, a tylna kanapa była składana. W Polsce są jeszcze 3 pojazdy "na chodzie".
W roku 1975 włoscy konstruktorzy zaprojektowali model 126 w wersji combi, po dwóch latach produkcji modelu podstawowego zdecydowano o próbach wprowadzenia do produkcji dłuższej wersji zwanej Giardiniera. Miała to być kontynuacja zamysłu realizowanego przez Fiata w modelu 500 Giardiniera (kombi), zaprezentowanego pierwszy raz w roku 1968 sprzedawanego również pod marką Autobianchi. W przypadku modelu 126 Combi zdecydowano o zastosowaniu synchronizacji wszystkich biegów, choć przewidywano pozostawienie silnika o poj. 600 cm³ i mocy 23 KM. Do produkcji seryjnej nie doszło ze względu na wprowadzenie do oferty fiata modelu 128 Combi. Zdjęcia Fiata 126 Giardiniera można zobaczyć w czasopiśmie QUATTRORUOTE.
[link widoczny dla zalogowanych]
Fiat 126p TRACTION AVANT
Najpoważniejsze zmiany zaproponowano w projekcie nazwanym, z powodu nieproporcjonalnie wydłużonej maski, "ryjkiem". Do prac przystąpiono w 1977 roku. Powodem było to, że silnik z tyłu utrudniał projektowanie nowych odmian. Maluch z przednim napędem został wydłużony łącznie o 19 cm. Silnik o pojemności 650 cm³ był umieszczony przed przednią osią i chłodzony powietrzem, tłoczonym przez osiową dmuchawę. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPherson i pojedyncze wahacze, hamulce były tarczowe. Zbudowano kilka prototypów z silnikiem z przodu. W ostatnim dostęp do bagażnika (ok. 200-litrowego) umożliwiały trzecie drzwi, a dach z tyłu został podniesiony.
[link widoczny dla zalogowanych]
Fiat 126 LPT
Skrót LPT oznaczał "Lekki Pojazd Terenowy". Ta odmiana Malucha powstała do zastosowań wojskowych, istniała też wersja na gąsienicach. Wyprodukowano zaledwie kilkadziesiąt sztuk. Prototyp powstał w Koszalinie i został sprzedany w roku 1992 do Dretynka koło Miastka woj. pomorskie. Pojazd ten miał elektryczną blokadę na środkową i tylnią oś. Wersja Amfibia posiadała śrubę do pływania. Napęd na śrubę można było podłączyć tylko poprzez środkową oś. Nadwozie wykonane było z włókna szklanego. W oplandekowanym dachu znajdowały się szyby z pleksi. Miał trzy wycieraczki. Środkowa oś nie posiadała zawieszenia. Przez to pojazd ten mógł się zawieszać na środkowej osi. Za przeniesienie napędu na osie odpowiadał łańcuch. Pojazd ten posiadał dwie skrzynie biegów, pierwsza jak w orginale. Druga zaś odwrócona, napędzała dwie osie i poprzez tę redukcję pojazd pokonywał strome wzniesienia. Hamulec ręczny hamował tylko środkową oś. Był siedmiomiejscowy. Kierowca plus dwie poprzeczne ławki po trzy miejsca każda.
[link widoczny dla zalogowanych]
Fiat 126 DIESEL
Najbliższy realizacji był pomysł wstawienia do malucha silnika wysokoprężnego. W tym przypadku prowadzono już nawet analizy technologiczne. Idea zrodziła się w początku lat 80., w epoce kartek na benzynę. W grę wchodziły dwa przemysłowe silniki japońskiej firmy Kubota, chłodzone cieczą: trzy- i czterocylindrowy. Ostatecznie wybrano jednostkę większą. Z pojemności 800 cm³ osiągała ona moc 24 KM. Samochód z nią stał się nie tylko bardziej dynamiczny, ale i bardziej komfortowy ze względu na mniejsze drgania silnika. Mimo zaawansowania prac nie doszło do seryjnej produkcji, ponieważ japoński jen zaczął gwałtownie zwyżkować i całe przedsięwzięcie przestało mieć ekonomiczny sens.
Fiat 126p NP (Traction Avant)
W 1977 roku postanowiono opracować Fiata 126p z przednim napędem przy założeniu maksymalnego wykorzystania elementów dotychczas produkowanego modelu. Przeniesienie do przodu układu napędowego spowodowało konieczność wydłużenia przedniej części pojazdu. W grudniu 1978 roku ukończono budowę pierwszego egzemplarza samochodu PF 126p NP.
Silnik umieszczony został wzdłużnie przed osią kół przednich. Osiągał on moc 19,1 kW (25,5 KM) przy 4800 obr/min. Przednie koła pojazdu zawieszone były niezależnie na zwrotnicach kolumnowych typu MacPherson. W tylnym zawieszeniu zmieniono jedynie charakterystykę sprężyn i amortyzatorów teleskopowych. Zastosowano nową przekładnię kierowniczą oraz hamulce tarczowe przy kołach przednich. Pierwszy prototyp miał nadwozie dwudrzwiowe ze zmienioną częścią przednią. W tylnej części powstała przestrzeń bagażowa o objętości ok. 200 dm³. Wykonano też prototyp samochodu o nadwoziu trzydrzwiowym i składanej kanapie tylnej.
Wyprodukowano zaledwie kilka prototypów, z których każdy różnił się od poprzednika, nie było dwóch identycznych egzemplarzy. Jeden z nich, w idealnym stanie, znajduje się w białostockim Muzeum Motoryzacji i Techniki
Fiat 126 CABRIO (BOSMAL Cabrio)
Najmłodszym prototypem (który wkrótce po powstaniu przeszedł do historii i stał się muzealnym eksponatem) jest Fiat 126 w wersji kabriolet. OBR już wcześniej wykonywał auta bez dachu, więc gdy Fiat zaczął produkcję modelu el, przygotowano też nowy kabriolet. W Unii Europejskiej zaczęły jednak obowiązywać zaostrzone normy hałasu, których ten samochód nie mógł już spełnić.
[link widoczny dla zalogowanych]
Maluch z "zestawem sportowym"
Ośrodek Badawczo-Rozwojowy BOSMAL, wykonywał w latach osiemdziesiątych tak zwane "zestawy sportowe", na który składały się następujące rzeczy
* nowa głowica silnika
* wałek rozrządu o innym zarysie krzywek
* przekładnia łańcuchowa napędu wałka
Dodatkowo, dzięki zwiększonemu stopniowi sprężania, moc samochodu wzrosła do 30 KM (22kW) i uzyskiwanych przy 5500 obr/min. Tak wyposażony samochód, bez trudu osiąga 120 km/h, a czasy zarówno wyprzedzania jak i rozpędzania, są wyraźnie mniejsze w porównaniu ze standardowym maluchem. Złośliwi stwierdzili, że ów zestaw powinien nosić nazwę "zestaw umoralniający", bo tylko z nim, można w miarę normalnie poruszać się Fiatem 126p w ruchu drogowym. Silnik jest elastyczniejszy, dzięki temu nie wymaga ciągłej zmiany biegów, co z kolei jest bardzo wygodne dla kierowcy. Dodatkowa rezerwa mocy zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Wiele testów potwierdziło dobre walory użytkowe fiatów z zainstalowanym takim zestawem. Auto, nawet z pełnym obciążeniem nie wymaga redukcji biegów z powodu bele górki, jazda jest przyjemniejsza i cichsza. Szkoda, że rozwiązań tych nie wprowadzono do modelu seryjnego.
Ostatnio zmieniony przez Maniek397 dnia Pią 9:49, 18 Gru 2009, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
vezok
Administrator
Dołączył: 09 Sty 2009
Posty: 2009
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Brzesko Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 18:39, 09 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
widze ze wszystko zwaliles z tej strony co ja ;D
|
|
Powrót do góry |
|
|
Maniek397
Kumpel
Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 3251
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń CT Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 19:12, 09 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
Tak najlepsze źródło
|
|
Powrót do góry |
|
|
vezok
Administrator
Dołączył: 09 Sty 2009
Posty: 2009
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Brzesko Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 19:29, 09 Mar 2009 Temat postu: |
|
|
żaluje bo kilka lat temu 4-5 tam bylo cała masa siatek modeli samochodów a ja ni jednego sobie nie wydrukowałem nawet df-a :( ale znalazlem kilka tu
|
|
Powrót do góry |
|
|
polonez
Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 11:53, 24 Kwi 2009 Temat postu: |
|
|
ja zrobiłem fiata 126p w wersji 4 dżwiowej
|
|
Powrót do góry |
|
|
Maniek397
Kumpel
Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 3251
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń CT Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 13:10, 25 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Praktycznie nie znany prototyp dowiedziałem się o nim z książki "Auto Moto PRL Władcy Dróg i Poboczy".
Niecodzienną konstrukcją stanowił także "Pingwin" czyli znakowarka do malowania pasów na drogach.Był to Fiat 126p, którego nadwozie obcięto na wysokości dolnej dolnej krawędzi okien i pozbawionego pasa przedniego.Tak przemodelowany samochód wyposażono w sprężarkę, zbiornik na farbę i zestaw pistoletów natryskowych.Od 1983 roku powstało łącznie około 20 "Pingwinów".
Foto z książki:
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Davidoss180
Dołączył: 16 Lis 2009
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/3 Skąd: Opole Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 15:45, 12 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
fajny ten maluszek long i ryjek
|
|
Powrót do góry |
|
|
Paweł M-11
Fotograf
Dołączył: 13 Lut 2010
Posty: 5103
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Włocławek Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 17:39, 12 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
...
Ostatnio zmieniony przez Paweł M-11 dnia Nie 12:13, 03 Lut 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Maniek397
Kumpel
Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 3251
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń CT Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 18:34, 12 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Są trzy zachowane egzemplarze.Żółty z Białegostoku, Czerwony z FSM, i trzeci o którym nic nie wiem.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Polonez SLE
Fotograf
Dołączył: 07 Mar 2010
Posty: 1983
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: peryferia warszawy[WZ] Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 13:44, 28 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
a fiat 126 long stoi gdzieś w muzeum, w ogóle czy istnieje
|
|
Powrót do góry |
|
|
Maniek397
Kumpel
Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 3251
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń CT Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 13:56, 28 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Nie niestety żaden się nie zachował
|
|
Powrót do góry |
|
|
Trampek 601
Dołączył: 20 Sie 2009
Posty: 559
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Skawina Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 14:11, 23 Cze 2010 Temat postu: Re: Prototypy Fiata 126p |
|
|
Maniek397 napisał: |
Fiat 126 LPT
Skrót LPT oznaczał "Lekki Pojazd Terenowy". Ta odmiana Malucha powstała do zastosowań wojskowych, istniała też wersja na gąsienicach. Wyprodukowano zaledwie kilkadziesiąt sztuk. Prototyp powstał w Koszalinie i został sprzedany w roku 1992 do Dretynka koło Miastka woj. pomorskie. Pojazd ten miał elektryczną blokadę na środkową i tylnią oś. Wersja Amfibia posiadała śrubę do pływania. Napęd na śrubę można było podłączyć tylko poprzez środkową oś. Nadwozie wykonane było z włókna szklanego. W oplandekowanym dachu znajdowały się szyby z pleksi. Miał trzy wycieraczki. Środkowa oś nie posiadała zawieszenia. Przez to pojazd ten mógł się zawieszać na środkowej osi. Za przeniesienie napędu na osie odpowiadał łańcuch. Pojazd ten posiadał dwie skrzynie biegów, pierwsza jak w orginale. Druga zaś odwrócona, napędzała dwie osie i poprzez tę redukcję pojazd pokonywał strome wzniesienia. Hamulec ręczny hamował tylko środkową oś. Był siedmiomiejscowy. Kierowca plus dwie poprzeczne ławki po trzy miejsca każda.
[link widoczny dla zalogowanych]
|
I can belive
Na Słowacji istnieje LPT
Najpierw został znaleziony w takim stanie:
[link widoczny dla zalogowanych]
A później.....odrestaurowany
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
vezok
Administrator
Dołączył: 09 Sty 2009
Posty: 2009
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Brzesko Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 14:16, 23 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
o w mordę co on tam robił?? ale teraz chyba jest w Polsce bo tak mi sie wydaje ze zdjęcia
|
|
Powrót do góry |
|
|
Trampek 601
Dołączył: 20 Sie 2009
Posty: 559
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Skawina Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 14:47, 23 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
Znalazłem to tutaj:
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Michał-GSI
Moderator
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 3497
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Częstochowa [SC] Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 15:02, 23 Cze 2010 Temat postu: Re: Prototypy Fiata 126p |
|
|
Trampek 601 napisał: |
[link widoczny dla zalogowanych] |
Widzicie tego monster trucka na bazie malucha po lewej stronie zdjęcia
Na tej stronce pisze że ten maluch poszedł do Warszawy.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|