Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Polonez SLE
Fotograf
Dołączył: 07 Mar 2010
Posty: 1983
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: peryferia warszawy[WZ] Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 16:24, 24 Cze 2010 Temat postu: Żubr a80 |
|
|
Żubr A80 to polski samochód ciężarowy produkowany w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w Jelczu-Laskowicach w latach 1960-1967.
(źródło wikipedia)
foto:
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
GrzegorzStar
Moderator
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Sandomierz (TSA) Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 12:41, 22 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Ale się rozpisałeś należało by dodać że:
Żubr A80 miał silnik S56 o pojemności 9935 cm³ który był bardzo niedopracowany miał osiągać 150KM a tak naprawdę osiągał 140KM
był bardzo trudny do uruchomienia i zbyt głośny.Z powodu wad w układzie chłodzenia silnika tłoki zacierały się w cylindrach.Przeciwciężary umocowane na wale korbowym często się urywały rozrywając przy tym blok silnika który był był bezzasadnie pochylony o 30° co przy tym powodowało trudności ze szczelnością głowicy.Takie ułożenie silnika utrudniało częste naprawy a także powiększyło maskę ograniczało tym samym liczbę miejsc w kabinie do dwóch.
Zbyt częste awarie zmusiły konstruktorów do wprowadzenia w 1962r istotnych zmian silnika.
W efekcie powstała nowa jednostka napędowa S560.Silnik miał powiększoną pojemność do 11030 cm³ osiągał moc 180KM był cichszy i łatwiejszy do uruchomienia.Poprawiono większość błędów jednak blok silnika był nadal pochylony a wał napędowy nadal się zacierał.Po krótkim czasie zrezygnowano z tej jednostki i zastąpiono ją licencyjnym silnikiem Leyland o mocy 200KM (ten silnik była także montowany w Jelczach 315)
Układ napędowy w tym samochodzie rozwiązano klasycznie.Cierne sprzęgło sterowane było mechanicznie.Skrzynka przekładniowa o 5 biegach była oddzielona od silnika i podwieszona na ramie samochodu.Biegi II,III,IV i V miały synchronizację przy czym bieg czwarty wykonano jako bezpośredni. Przedni i tylny odcinek wału napędowego został wyposażony w dwa przeguby krzyżakowe na łożyskach igiełkowych.W tylny moście napędowym zastosowano podwójną zespoloną przekładnię główną.Pierwszy stopieni tworzyła przekładnia o przełożeniu 2.57 a zaś drugi stopień przekładnia walcowa.
Całkowite przełożenie przekładni głównej wynosiło 8.05 przygotowano także przekładnie główne o przełożeniach 7.10 i 9.15.
W latach produkcji 1960-68 Wyprodukowano w sumie ponad 6 tys. sztuk.
Dane Techniczne Żubr:
Nadwozie
rama:stalowa,podłużnicowa
kabina:dwumiejscowa,metalowa typu KO-1A
drzwi zawieszone:na tylnych słupkach otwierane pod wiatr
skrzynia ładunkowa:drewniana o wymiarach 4883x2290x600mm
wymiary samochodu:
długość-7346 mm
szerokość-2500 mm
wysokość-3000 mm (bez plandeki)
rozstaw osi-4100 mm
rozstaw kół przednich 2086 mm, tylnych 1800 mm
masa własna: 6750 kg
ładowność 8000 kg
dopuszczalna masa przyczepy 14000 kg
Silniki
-Typ S56 czterosuwowy górnozaworowy wolnossący
liczba i układ cylindrów:6 pochylone razem z blokiem cylindra pod kątem 30°
pojemność skokowa 9935 cm³
moc maksymalna zakładana 150KM
moc maksymalna osiągana 140KM
-Typ S560 czterosuwowy górnozaworowy wolnossący
liczba i układ cylindrów: 6 pochylone razem z blokiem cylindra pod kątem 30°
pojemność skokowa 11030 cm³
moc maksymalna 180KM (132kW)
przy 2000 obr./min
-Typ SW680 (Leyland) czterosuwowy,górnozaworowy,wolnossący
liczba i układ cylindrów:6,układ pionowy
pojemność skokowa: 11100 cm³
moc maksymalna; 200KM (147kW)
przy 2200 obr./min
Przeniesienie Napędu
sprzęgło:suche jednotarczowe
skrzynia biegów: ręczna pięcioprzekładniowa
plus bieg wsteczny zsynchronizowana
zmiana biegów dźwignią obok fotela kierowcy
Zawieszenie
przednia oś:sztywne,dwa resory półeliptyczne wydłużane
tylna oś sztywny most dwa resory wydłużane z resorami pomocniczymi
Instalacja Elektryczna
dwa akumulatory 12V 130Ah
prądnica prądu stałego 12V 300W
rozrusznik 3.0kW (4.1KM)
prąd rozruchu 24V
plus połączony z masą
Koła,Ogumienie,Hamulce
koła 8.00x20",koła tylne bliźniacze
opony 11.00x20"
hamulce bębnowe,układ pneumatyczny jednoobwodowy z nadciśnieniowym mechanizmem wspomagającym.
hamulec pomocniczy: ręczny na wale napędowym (pozwalał on na zahamowanie całkowicie załadowanego samochodu na wzniesieniu 16%)
dodatkowo hamulec silnikowy
Dane Eksploatacyjne
Prędkość maksymalna: 80km/h
Zużycie paliwa ok 25l/100km
Zużycie paliwa z przyczepą ok 35l-36l/100km
Polonez SLE to zdjęcie co dałeś to zdjęcie prototypowego samochodu A80
czyli inaczej prototyp Żubra.
Oto zdjęcia żubra A80:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Może Być ???
żródła
Auto-moto PRL
[link widoczny dla zalogowanych]
I żeby nie było że przepisałem wszystko kropka w kropkę trochę też dodałem od siebie.
Ostatnio zmieniony przez GrzegorzStar dnia Nie 15:53, 22 Sie 2010, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Polonez SLE
Fotograf
Dołączył: 07 Mar 2010
Posty: 1983
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: peryferia warszawy[WZ] Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 12:49, 22 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
No, teraz jest dużo więcej informacji. W Otrębusach na zapleczu muzeum mają od kilku lat gnijącego żubra.
|
|
Powrót do góry |
|
|
GrzegorzStar
Moderator
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Sandomierz (TSA) Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 15:30, 22 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
A widziałeś tego gnijącego Żubra ?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Polonez SLE
Fotograf
Dołączył: 07 Mar 2010
Posty: 1983
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: peryferia warszawy[WZ] Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 15:49, 22 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Tak, widziałem, jest koloru zielonego i stoi tak z 4 lata (wtedy go pierwszy raz ujrzałem).
|
|
Powrót do góry |
|
|
GrzegorzStar
Moderator
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Sandomierz (TSA) Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 15:55, 22 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
A to gdzieś blisko ciebie jest i jaki ten Żubr jest skrzyniowy czy chłodnia czy coś innego ??
|
|
Powrót do góry |
|
|
Polonez SLE
Fotograf
Dołączył: 07 Mar 2010
Posty: 1983
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: peryferia warszawy[WZ] Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 16:26, 22 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Skrzyniowy na 99% bo nie pamiętam dobrze, z 15km od mojego domu.
|
|
Powrót do góry |
|
|
GrzegorzStar
Moderator
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Sandomierz (TSA) Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 16:28, 22 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Aha Jakbyś była tam kiedyś to zrób zdjęcia jak będziesz mógł oczywiście
|
|
Powrót do góry |
|
|
Polonez SLE
Fotograf
Dołączył: 07 Mar 2010
Posty: 1983
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: peryferia warszawy[WZ] Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 16:37, 22 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Jak będę to porobię, chciałem już mu zrobić zdjęcia ale on stoi za murem 2metrowym więc nie ma za bardzo jak...
GrzegorzStar napisał: | Aha Jakbyś była[..] |
I tak w woli ścisłości, jestem chłopakiem
Ostatnio zmieniony przez Polonez SLE dnia Nie 16:37, 22 Sie 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
GrzegorzStar
Moderator
Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Sandomierz (TSA) Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 17:05, 22 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Sorry przejęzyczyłem się sorry.
Ostatnio zmieniony przez GrzegorzStar dnia Nie 17:23, 22 Sie 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Polonez SLE
Fotograf
Dołączył: 07 Mar 2010
Posty: 1983
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: peryferia warszawy[WZ] Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 13:50, 29 Sie 2010 Temat postu: |
|
|
Dzisiaj przejeżdżałem przez Otrębusy to zatrzymałem się przy muzeum, trochę tam zarosło i zdjęcia są do dupy:
[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
|